Δευτέρα, 2 Απριλίου 2012

Ξεκινήστε ένα startup….ΞΕΚΙΝΩΝΤΑΣ ΤΟ!

Όχι, δεν πρόκειται περί μιας τυπικής ταυτολογίας. Ας πάω στο ψητό λοιπόν...

Είμαι φανατικός σινεφίλ και πάντα ήταν όνειρό μου να κάνω μια ταινία, από οποιοδήποτε πόστο πίσω από την κάμερα(παραγωγός, σκηνοθέτης κτλ). Περίμενα φυσικά να γράψω ένα καλό σενάριο, να παρακολουθήσω κάποια κιν/φικά σεμινάρια και όταν οι συνθήκες θα είναι ιδανικές, να συγκεντρώσω ένα καλό budget, αξιόλογους ηθοποιούς κι ένα καταρτισμένο team και να ξεκινήσω.

Το 2003 κάποιο βράδυ σε ένα μπαράκι του κέντρου της Αθήνας, συναντήθηκα με έναν soon to be φίλο ο οποίος είχε κι αυτός τρέλα με τις ταινίες και μάλιστα μου εκμυστηρεύτηκε πως είχε ήδη γράψει ένα μικρό σεναριάκι για μια μεγάλου μήκους ταινία. Μου είπε ότι ήθελε πολύ να προσθέσει κάποιες πινελιές στο σενάριο και να ξεκινήσει να το γυρίζει σε ταινία. Του είπα ότι ενδιαφέρομαι κι εγώ να τον βοηθήσω, να βάλω και κάποια χρήματα αλλά και να είμαι βοηθός σκηνοθέτη. Συμφώνησε με τη μία! Τον ρώτησα λοιπόν πότε σκέφτεται να ξεκινήσει την προετοιμασία και η απάντησή του ήταν σχεδόν άμεση: «Ξεκινάμε γύρισμα αύριο!»

Απόρρησα και τον ρώτησα: «Έχεις τίποτα ηθοποιούς γνωστούς;» Μου είπε: «Όχι πολλά πράγματα αλλά θα βρούμε μερικούς γνωστούς ηθοποιούς παίρνοντάς τους τηλέφωνο από αύριο! Θα βρούμε τα τηλέφωνα τους από το ευρετήριο του ΟΤΕ!» Στη συνέχεια τον ρώτησα τι θα κάναμε με εξοπλισμό; Μου είπε πως είχε μερικά φώτα από το σπίτι του, ένα τρίποδο και μια σχετικά παλιά κάμερα αλλά καλό θα ήταν να βάζαμε κάποια λεφτά και να παίρναμε μια καινούρια. Τον ρώτησα τι σκοπεύει όμως να κάνει με το μισοτελειωμένο σενάριο;

Μου απάντησε για δεύτερη φορά: «Ξεκινάμε αύριο και βλέπουμε πως θα πάει. Δεν έχω βρει καν όλους τους χώρους, αν έχεις κι εσύ καμιά ιδέα πες μου. Βασικά ψάχνω κι ένα μπαρ για γύρισμα». Έτυχε ο ιδιοκτήτης του μπαρ που ήμασταν να ειναι γνωστός μου, οπότε με τη μία τον ρώτησα αν θα ψηνόταν να μας παραχωρήσει το χώρο για ένα γύρισμα. Ο ιδιοκτήτης κατενθουσιασμένος μας είπε πως φυσικά και ψήνεται αρκεί να τον ειδοποιήσουμε μερικές μέρες πιο νωρίς.

Χωρίς να το έχω πολυχωνέψει, είχα μόλις ξεκινήσει ένα πρότζεκτ, χωρίς καμία πρότερη πρακτική εμπειρία στο σινεμά, χωρίς ποτέ να έχω κάνει οργάνωση παραγωγής και χωρίς να γνωρίζω τα βασικά καθήκοντα ενός βοηθού σκηνοθέτη. Η ταινία μόλις είχε ξεκινήσει. Σε λιγότερο από 1 εβδομάδα είχαμε βρει όλους τους ηθοποιούς, είχαμε πείσει φίλους να μας βοηθήσουν, είχαμε πάρει μια καινούρια αξιοπρεπή κάμερα και είχαμε ξεκινήσει ήδη τα γυρίσματα!

Ανάμεσα στις δυσκολίες που συναντήσαμε λόγω του τελείως αυθόρμητου τρόπου που αντιμετωπίσαμε την όλη φάση, ήταν κι ένα επικείμενο γύρισμα στο Ελευθέριος Βενιζέλος. Ως νεοβαπτισμένος διευθυντής παραγωγής, τηλεφώνησα στο αρμόδιο τμήμα του αεροδρομίου και ζήτησα να μάθω τη διαδικασία για να πάρουμε άδεια γυρίσματος. Τόσο η διαδικασία από γραφειοκρατικής άποψης, όσο και τα χρήματα που απαιτούνταν αλλά και το χρονικό διάστημα να αποσπάσουμε έγκριση ήταν απογοητευτικά. Η απάντηση του φίλου μου ήταν πολύ απλή: «Αύριο θα πάμε κατευθείαν στο Ελ. Βενιζέλος και θα κάνουμε γύρισμα και θα γυρίσουμε ό,τι προλάβουμε!» Το αποτέλεσμα με εξέπληξε! Μπορέσαμε να κάνουμε ένα πολύωρο, «δωρεάν» γύρισμα στο αεροδρόμιο γλιτώνοντας από όλη τη χρονοβόρα διαδικασία και χωρίς να μας ενοχλήσει κανένας!

Σε περίπου 3 μήνες είχαμε ολοκληρώσει τα γυρίσματα και είχε έρθει η στιγμή να κάνουμε το μοντάζ.
Ρώτησα πάλι το φίλο μου: «Τώρα τι θα κάνουμε με το μοντάζ;» Μου λέει μην ανησυχείς, έχω πάρει μια κάρτα της Pinnacle μαζί με το αντίστοιχο software με λιγότερο από 100 ευρώ, με την οποία είχα μοντάρει και κάποια προηγούμενα βίντεο και κουτσά στραβά θα το μοντάρουμε στο PC  σπίτι μου. Για ηχητικά εφέ θα χρησιμοποιήσουμε υλικό από άλλες ταινίες.

Η ταινία κυκλοφόρησε τέλη του 2003 (http://www.imdb.com/title/tt0454600/) κι αν και σούπερ low budget παραγωγή αποτέλεσε ορόσημο για το χώρο των ελληνικών b movies, δημιουργώντας ένα απίστευτο follow up κύμα ελληνικών do it yourself δημιουργιών, με πάρα πολλούς μιμητές. Μπορεί να ήταν εξαιρετικά πρόχειρη, βιαστική, με πάμπολλες ατέλειες, αλλά ο νεανικός αυθορμητισμός της και οι εμπειρίες που αποκόμισα κάνοντας αυτήν την ταινία υπήρξαν μέχρι και τώρα οδηγός για πολλά βήματα που έχω κάνει στον τομέα τον επιχειρήσεων.

Ο σκηνοθέτης της ταινίας στη συνέχεια γύρισε μία εξαιρετική ταινία (http://www.imdb.com/title/tt1512186/ ) με γνωστούς ηθοποιούς και συνεχίζει ακάθεκτος την πορεία του, η οποία αναμένεται το λιγότερο συναρπαστική!

Το συμπέρασμα...

Πόσες φορές έχετε βρεθεί στη θέση να συζητάτε για ώρες με φίλους για επερχόμενα πρότζεκτ, για τρομερές ιδέες που έχετε, να σχεδιάζετε επί χάρτου εξαντλητικά business plan, αλλά για κάποιο λόγο οι συνθήκες να μη φαντάζουν ποτέ ιδανικές για να το ξεκινήσετε και στο τέλος να αφήνετε την ιδέα σας στα χαρτιά; Σας έχω λοιπόν τα ακόλουθα νέα:

Οι συνθήκες ΠΟΤΕ δε θα είναι ιδανικές. Ξεκινήστε το πρότζεκτ σας, ξεκινώντας το άμεσα!

Αντιμετωπίστε τα πραγματικά προβλήματα κι όχι τα προβλήματα που έχετε γράψει στα χαρτιά σας. Χωρίς να υποτιμώ την καλή προετοιμασία, προτιμήστε την άμεση δράση και δώστε βάση σε συνεργάτες που έχουν όρεξη για δουλειά κι όχι σε φιλοσοφική κουβέντα. Συμπορευτείτε με ανθρώπους με όραμα κι όχι με ευκαιριακούς bandwaggoners.

Έχετε ήδη αργήσει...γι’αυτό ξεκινήστε ΤΩΡΑ! 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου