Παρασκευή, 6 Απριλίου 2012

Ήρθε η ώρα να επισκεφτείτε τον πατέρα σας…

Την προηγούμενη Κυριακή, είχα πάει για φαγητό στους γονείς μου. Ο πατέρας μου (ετών 66), είναι ο κλασσικός επιχειρηματίας παλιάς κοπής που η σχέση του με την τεχνολογία είναι ανύπαρκτη. Έτυχε, να κουβαλάω μαζί μου και το iPad μου στο οποίο είχα «περάσει» σε beta μορφή το τελευταίο πόνημά μου, ένα application με τίτλο «Βρες Δώρο» το οποίο επιδείκνυα διαρκώς σε γνωστούς και φίλους, κομπάζοντας για το πόσο έξυπνο είναι σαν ιδέα και πόσο λειτουργικό και χρηστικό ταυτόχρονα. Χρησιμοποιώντας τις αρετές του Jquery Mobile Framework, σε συνδυασμό με advanced php/sql και javascript, είναι μια εφαρμογή για την οποία φούσκωνα από υπερηφάνεια κι ανυπομονούσα να εξαπολύσω στον κόσμο.

Το μάτι του πατέρα μου έπεσε κατευθείαν στο iPad και με ρώτησε τι είναι αυτό το μαραφέτι που κουβαλάω μαζί μου. Του εξήγησα ότι είναι κάτι σαν φορητός υπολογιστής και το έχω μαζί μου για να τεστάρω κάποιες εφαρμογές που κάνω. Η επόμενη ερώτηση ήταν αυτή που φοβόμουν ότι θα έρθει:

«Τι εφαρμογές κάνεις;»

Αρχίζω λοιπόν να του εξηγώ για την εφαρμογή «Βρες Δώρο» και μπλα μπλα μπλα.

«Δώσε μου λίγο να δοκιμάσω κι εγώ να βρω δώρο!»

Σκέφτηκα πως η εφαρμογή είναι τόσο λειτουργική και απλή κι αμέσως την «άνοιξα» κι έδωσα στον πατέρα μου να την χρησιμοποιήσει περιμένοντας λιγάκι μέχρι να εισπράξω τα εύσημα. Η ολική καταστροφή όμως ήρθε σε μόλις λίγα δευτερόλεπτα και για την ακρίβεια στην πρώτη εισαγωγική οθόνη, όπου ο χρήστης καλείται να εισάγει πόσα χρήματα περίπου διαθέτει για δώρο. Ο πατέρας μου δεν μπορούσε με τίποτα να «φύγει» από αυτή την οθόνη γιατί πολύ απλά δεν ήξερε τι να κάνει!

«Μα καλά που ακριβώς πρέπει να βάλω το πόσο;»

Εγώ:
«Δεν βλέπεις το κουτί από κάτω;;;»

«Το βλέπω! Και τι πρέπει να κάνω; Πώς βάζω το ποσό;»

Εγώ: «Έλεος! Πατάς πάνω στο κουτί και σου εμφανίζεται το πληκτρολόγιο για να εισάγεις το ποσό!»

«Μα δεν το γράφεις αυτό πουθενά!! Πού να το φανταστώ;;;»

Με τη μία αισθάνθηκα σα να με διαπερνά ηλεκτρικό ρεύμα! Ο πατέρας μου στην κυριολεξία κουρέλιασε τη “super” εφαρμογή που είχα φτιάξει, κάνοντας μια παρατήρηση που εγώ και το υπόλοιπο developer team καθώς και φίλοι και γνωστοί μου δεν είχαμε εντοπίσει. Με τη μία πιάνω το iPad και το δίνω στην μητέρα μου και της λέω να δοκιμάσει κι εκείνη! Το αποτέλεσμα ήταν το ίδιο! Κάτι που σε εμένα φαινόταν προφανές, για τους γονείς μου φάνταζε βουνό κι αυτό γιατί δεν ήταν εξοικειωμένοι με το συγκεκριμένο format. Βάζοντας απλά μια ένδειξη «Κάντε κλικ στο κουτί για να εισάγετε το ποσό» ήταν το κλειδί της ευτυχίας, κάτι το οποίο ούτε είχα φανταστεί ποτέ ότι θα ήταν απαραίτητο!

Θα μου πείτε, μα καλά, το target group σου θα είναι άνθρωποι που δεν είναι γνώστες της τεχνολογίας; Η απάντηση δεν είναι απλή, πάντως το σίγουρο είναι ότι μια εφαρμογή, ένα κτίριο, μια ταινία κτλ πρέπει να σχεδιάζονται με τέτοια φιλοσοφία που να είναι χρηστικά / κατανοητά ακόμα και σε έναν άνθρωπο που δεν έχει έρθει σε επαφή με αυτά προηγουμένως.

Με το ίδιο σκεπτικό, ούτε τα σηματάκια WC που υποδεικνύουν το μέρος που είναι οι τουαλέτες σε ένα καφέ ή εστιατόριο είναι απαραίτητα γιατί θεωρητικά μπορούμε να ρωτήσουμε κάποιον και να μας πει πού είναι, ή ψάχνοντας 1 λεπτάκι (αν το μαγαζί δεν έχει μέγεθος σταδίου) το βρίσκουμε και μόνοι μας.

Το Κυριακάτικο τραπέζι απέκτησε λοιπόν νέο νόημα κι άρχισα να επιδεικνύω αναλυτικά την εφαρμογή στους γονείς μου ρωτώντας τους να μου πούνε σε ποιες άλλες «οθόνες» έχουν απορίες και τι θα ήθελαν να προσθέσω για να κατανοούν απόλυτα την εφαρμογή. Οι απαντήσεις που έλαβα στην κυριολεξία με εξέπληξαν και τις υπόλοιπες μέρες προέβηκα σε κάποιες ριζικές αλλαγές στο σχεδιασμό της εφαρμογής.

Συμπέρασμα: περιορίστε τον εγωισμό σας και δείξτε την εφαρμογή σας ή μιλήστε για το start up σας σε ανθρώπους που τους έχετε απόλυτη εμπιστοσύνη και ξέρετε ότι τα σχόλιά τους θα είναι ειλικρινή και πηγαία. Ζητήστε γνώμη από ανθρώπους που βλέπουν τα πράγματα διαφορετικά από εσάς και μην απευθύνεστε αυστηρά στον περίγυρό σας και στο στενό σας κύκλο. Μιμηθείτε τα test screenings των μεγάλων στούντιο του Hollywood που ακόμα και μια απλή κωμωδία να βγάλουν την προβάλλουν σε μια μεγάλη γκάμα ανθρώπων και δεν είναι λίγες οι φορές που ολόκληρες σκηνές έχουν ξαναγυριστεί ή ταινίες έχουν μπει στο ράφι για αρκετό διάστημα επειδή το feedback ήταν τρομερά απαισιόδοξο.

Επισκεφτείτε λοιπόν τον πατέρα σας και θα με θυμηθείτε…!

ΥΓ. Όσοι θέλετε φυσικά μπορείτε να κατεβάσετε την εφαρμογή "Βρες Δώρο" για Android, πατώντας το παρακάτω Link και να μου στείλετε τις παρατηρήσεις σας. Θα χαρώ πολύ να τις διαβάσω και να σας απαντήσω!

Get it on Google Play

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου